[image: image1.jpg]OFFICE OF THE GROUP





OFFICE OF THE GROUP OMBUD

MURABITO VS SATURDAY STAR
JUDGMENT HANDED DOWN – 22 MAY 2018

1. On 16 April 2018 Mr Remo Murabito, an educator a Parktown Boys High School lodged a complaint in connection with the headline and story published in the 31 March 2018 edition of the Saturday Star.
2. Mr Murabito complaint that:
2.1 The right of reply he was offered was not done in a fair and      balanced manner
2.2 The headline and sub-headline “created an incorrect characterisation of his case being included in a larger scandal
2.3 The selection of and the placement of the photograph read with the opening paragraph, could lead the reader believing that “I was the person who had racist rants and/or was involved in sexual assaults”.  
              2.4 False reporting regarding the hiring practices at the school
2.5 Choice of wording was sensationalist and “ painted me as a predator”
RULING

In coming to the decisions, the panel analyzed Mr Murabito’s complaint and the response from the Saturday Star. The panel also used Independent Media’s Press Code as a reference point.
2.1 - On the first complaint, Mr Murabito admits that he was, as required by the Independent Media’s Press Code, given a right of reply. His contention is that it was not done in a fair and balanced manner.

The panel noted the extraordinary steps taken by the Saturday Star to get the other side of the story, as required by the Press Code. The publication approached, as it is normal, the Gauteng Department of Education (GDE) for comment. The GDE speaks for all in Gauteng schools and educators can only speak to the media if granted permission by the department.

In addition it approached the school and Mr Murabito himself. Comment from the Gauteng Department of Education would, under normal circumstances, be deemed sufficient. However, to its credit, the Saturday Star went the extra mile and provided a right of reply to the school and the named educator Mr Murabito. The educator decided, as is his right, to respond via a communications company - Vuma Reputation. The response from the Vuma Reputation was published. 

It is the panel’s view that the Saturday Star fulfilled its ethical requirements and did not violate any clause of the Independent Media Press Code. This part of the complaint has no basis and is dismissed.
 

2.2 - The complaint is that the headline and subhead mischaracterised Mr Murabito’s case as being part of the larger scandal. The facts are, as stated in the Saturday Star report, that the school is has faced sexual assault incident that affected 30 pupils. Mr Murabito is one of the nine teachers being investigated by the Gauteng Department of Education for victimisation of the victims of abuse. There is a larger scandal unfolding at Parktown Boys and Mr Murabito is , as the allegations stands, implicated. He also faces charges of assaulting one of the victims of sexual assault and admitted to the charge in his response to the publication through Vuma Reputation. 

This charge has no basis is thus dismissed.
 

2.3 -  Mr Murabito complains about the juxtaposition of his picture the subhead “Teacher’s racist rants and sexual assaults to be investigated”. He contends that the position of the photograph and the sub-head would lead readers to believe he was the person who “had the racists rants and/or was involved  in sexual assaults, which is not the case.” 

He also complained that the picture that was used by the Saturday Star was in bad taste.
On the juxtaposition of the photograph, the panel found that this complaint has no merit. The article was about the racism and sexual assault incidents at the school and both Mr Murabito and Mr Nik Muiznieks were implicated. The use of the two photographs to go with the story was perfectly legitimate.
 

On the choice of photograph, the panel finds that the picture was sourced from Facebook, which is a public platform. The picture hold sentimental meaning to Mr Murabito but is a correct depiction of himself. This part of the complaint has no basis.
 

2.4 - The charge of false reporting revolves around the employment of a water polo teacher at Parktown Town Boys. Mr Murabito alleged that the published allegations that he hired a water polo teacher can be interpreted as an attempt to slander him and paint him as being lax when it comes to the safety of pupils. In its response, the Saturday emphasises the point that allegations were published as just that - allegations and not fact. The publication further argue that Mr Murabito denied himself an opportunity to respond to this allegation when he declined an interview and elected that Vuma Reputation should respond on his behalf.

These allegations were not published as fact and the complaint is not sustainable.

2.5 - Mr Murabito complains that the word chose to describe the incident were sensationalist and painted him as predator.

The Saturday Star said it was told by Vuma Reputation, for Mr Murabito, that the pupil who was assaulted was a problem child. Vuma Reputation also asked the Saturday Star to be ‘easy’ Mr Murabito or call off the publication of the article.
It is clear in the article the words that have upset Mr Murabito were not the Saturday Star’s but were taken directly from the “problem child’  and his mother.
This complaint has not basis and is struck off.
 

 

DECISION
 

All the complaints are found to be without basis and have been dismissed. 
According to the Independent Media Press Code, parties unhappy with the findings have seven days to lodge an appeal with the Chair of Appeal Panel, Judge Zak Yacoob within seven day
Physical address: 47 Pixley Seme Street (Sauer Street), Johannesburg, 2001

Postal address:  PO Box 1014, Johannesburg, 2000

Landline: 011 633 2442 E-mail: complaints@inl.co.za 


[image: image1.jpg]