[image: image1.jpg]OFFICE OF THE GROUP





JUDGMENT – GAUTENG ADJUDICATION PANEL 
OFFICE OF THE GROUP OMBUD
	Complaint

	Complaint number
	2

	Independent Media Publication
	The Sunday Independent

	Journalist/s
	Siyabonga Mkhwanazi

	Photographer
	N/A

	Complaint lodged by
	Transnet

	Date complaint lodged
	7 June 2018

	Type of complaint
	Alleged inaccuracy in reporting. 

	Ruling 

	Date Ruling delivered
	30 July 2018

	Applicable version of the Independent Media Press Code
	2.0

	Clauses considered by the Ombud Panel
	2.1

	Related complaints considered
	N/A

	Sanction / Remedy
	Apology to be published

	Complaint fee
	Adjudication Deposit (R5000.00)

	Is this report notable?
	Yes

	Summary of notability
	 


1 Complaint

1.1 On 3 June 2018, The Sunday Independent  published an article, headlined "Transnet Chief under scrutiny over R1bn tender scandal". 

1.2 Transnet lodged a complaint, on 07 June 2018, that: Mr Siyabonga Gama’s reputation has been damaged through "these unsubstantiated claims". The Sunday Independent was guilty of shoddy journalism and had "clumsily pieced a number of unrelated issued into one article (not related to the headline). 

1.3 The Sunday Independent further claimed that Mr Gama was at the centre of a “storm” regarding a contract which was not awarded and failed to support the allegation of the alleged “storm” and the rest of the claims later in the article. The article states that a R1 billion contract was awarded to SAP despite Transnet’s stating in a number of telephonic and written responses to the journalist that this tender was never awarded. Transnet said The Sunday Independent deliberately overlooked Transnet’s response. 
2 Findings
2.1 The reporter Siyabonga Mkhwanazi quoted from an internal memo in which Transnet CEO Siyabonga Gama asked for a “confinement” (deviation) from the Transnet acquisitions and disposals committee to secure the SAP contract without going out to open tender. This was not to be in dispute.

2.2 The reporter added background detail about previous allegations against Mr   Gama’s during his tenure at Transnet. This was factually put. This addition was also important for the context of the story. It was not unrelated.

2.3 The reporter added background from the SAP annual general meeting in Germany. This was also factually put. It was also important for the context of the story. It gave context to the overall story. The reporter approached Gama directly for a response, but Transnet public relations insisted that it would respond on Gama’s behalf. This meant that Gama willingly gave away his right of reply, right of clarification and right of dispute, to official Transnet spokespeople.

2.4 The article stated that the R1bn contract was awarded to SAP. Transnet claims that it had on a “number of telephonic and written responses to the journalist that this tender  was never awarded. Mr Mkhwanazi deliberately overlooked Transnet’s response”. This is true and the journalist got that part of the story wrong. The journalist wrongly stated, in the introduction, that the R1-billion tender had been awarded to SAP. However, this would not have reduced the merits of the story – which is direct interference in a tender process (even if the tender was not awarded), by Gama.

2.5 The panel also found that even if the tender was not awarded, the story would not have been a “non-story” as alleged by Transnet. Direct interference in a tender process by a CEO of an state owned enterprise, is a story, even if the tender was not awarded in the end. The “claims” by the reporter does not amount to be “unsubstantiated” as charged by Transnet. If Gama tried to interfere in the tender award, and the new DPE minister Pravin Gordhan and the new Transnet board is about to investigate the issue (even though the tender was not awarded), then it is fair to say that Gama would be at the centre of a “storm”.

3 Judgment
3.1 Clause 2.1 of the Independent Media's Press Code say that publications owned by the Group will not 'publish inaccurate, misleading or distorted information". In stating, wrongly, in the article published on 3rd June 2018, that the Transnet CEO Siyabonga Gama was at the centre of storm involving a R1-billion tender "awarded to German software company SAP", the Sunday Independent violated this clause, as the tender was not awarded.

3.2 The rest of Transnet's complaint is dismissed.

4 Sanction/Remedy

4.1 The Sunday Independent is ordered to publish the following apology within seven days of this judgement. The Office of the Group Ombudsman (OGO) has found the Sunday Independent to be in breach of Independent Media's Press Code.

4.2 The OGO found that The Sunday Independent violated clause 2.1 of the Press Code when it stated, in an article, that the Group CEO of Transnet was involved in the storm over a R1-billion tender awarded to German company SAP. The tender was never awarded. The Gauteng Panel of the OGO however further concluded that even if the tender was not awarded, the story would not have been a “non-story” as alleged by Transnet. Direct interference in a tender process by a CEO of a state owned enterprise, is a story, even if the tender was not awarded in the end.

4.3 The Sunday Independent has been ordered to duly apologizes for stating that the tender was awarded, when it was not.

Page 1 of 5
Physical address: 47 Pixley Seme Street (Sauer Street), Johannesburg, 2001

Postal address:  PO Box 1014, Johannesburg, 2000

Landline: 011 633 0000 E-mail: jovial.rantao@inl.co.za www.inlombud.co.za
Page 4 of 5

[image: image1.jpg]